سامانه وام ازدواج

سامانه وام ازدواج

متقاضیان دریافت وام و تسهیلات ازدواج پیش از مراجعه حضوری به شعب بانکی و ارائه مدارک خود، باید در سامانه وام ازدواج ثبت‌نام کنند و درخواست اولیه خود را از طریق این سامانه ارائه کنند. طراحی و ساخت این سامانه به منظور سرعت‌بخشی به فرآیند درخواست وام ازدواج و دریافت آن و یکپارچه شدن فعالیت‌های مرتب بوده است. آیا تجربه‌ای در مورد دریافت وام ازدواج و استفاده از این سامانه دارید؟ اگر به تازگی ازدواج کردید و قصد استفاده از این سامانه برای ثبت مشخصات همسر و دریافت وام را دارید، با ما همراه باشید.

وام ازدواج چیست؟

شروع زندگی مشترک برای زوجین جوان هزینه‌هایی دارد. از خرید یا اجاره مسکن گرفته تا تهیه اسباب و اثاثیه ضروری برای شروع زندگی، از جمله مواردی هستند که باید برای آن‌ها هزینه کرد. بسیاری از جوانان به دلیل این هزینه‌ها و نیاز به سرمایه و پس‌انداز اولیه بالا برای شروع زندگی مشترک، از ازدواج و تشکیل خانواده خودداری می‌کنند. البته دولت برای حل این موضوع و کمک به جوانانی که در سنین ازدواج قرار دارند، راهکارهایی ارائه کرده که یکی از آن‌ها دریافت  وام ازدواج است.

وام ازدواج تسهیلاتی است که از سمت دولت و بانک مرکزی به تازه عروس و دامادها داده می‌شود تا بخشی از نیازهای اولیه زندگی خود را با استفاده از آن تامین کرده و شرع زندگی مشترک برای آن‌ها با دغدغه و چالش‌های کمتری همراه باشد. این وام با سود پایین و در اقساط بلندمدت به زوجین داده می‌شوند تا حتی در بازپرداخت آن هم مشکل به خصوصی نداشته باشند. اخذ این تسهیلات و استفاده از آن شرایطی دارد که در ادامه به توضیح آن‌ها می‌پردازیم.

سامانه وام ازدواج

دریافت وام ازدواج

دریافت وام ازدواج امروزه از طریق سامانه وام ازدواج صورت می‌گیرد. تا همین چند سال پیش متقاضیان دریافت وام ازدواج باید بارها و بارها به بانک مراجعه می‌کردند تا فرآیند ثبت‌نام خود را تکمیل کرده و اقدامات لازم برای دریافت وام ازدواج را انجام دهند. امروزه اما این کار بسیار ساده‌تر از قبل شده و تا زمانی که نوبت حضور زوجین در بانک مشخص نشود، هیچ نیازی به مراجعه حضوری به شعب بانکی نیست. این روزها زوج‌های جوان برای ثبت درخواست اخذ وام ازدواج تنها باید به سامانه ثبت وام ازدواج مراجعه کنند.

زوجین در این سامانه می‌توانند اطلاعات شخصی مربوط به خود را ثبت کنند و بعد از دریافت تایید از بانک مرکزی و دریافت نوبت مراجعه حضوری به بانک، همراه با ضامن خود به بانک رفته و مراحل ثبت‌نام و دریافت وام ازدواج را تکمیل کنند. این پروسه بسیار سریعتر ساده‌تر از شیوه سنتی اخذ وام ازدواج است.

شرایط عمومی اخذ وام ازدواج

متقضاضیان اخذ وام ازدواج همانند دیگر وام‌ها باید از شرایط اولیه یا در اصطلاح عمومی اخذ وام برخوردار باشند. از جمله این شرایط می‌توان به داشتن تابعیت ایرانی اشاره کرد. این موضوع شرط مهم دریافت وام ازدواج است. حتی اگر فرد تمام عمر خود را در ایران زندگی کرده باشد اما با هویت و مدارک مربوط به کشور دیگری و تنها باپ پاسپورت به زندگی بپردازد هم دریافت وام ازدواج برای او امکان‌پذیر نیست.

از دیگر مدارک عمومی اخذ و ثبت‌نام این وام باید به دارو بودن کارت ملی اشاره کرد. متقاضیان اخذ وام ازدواج باید کد پستی خود را در سامانه وام ازدواج ثبت کرده  از این طریق هم تابعیت خود را ثابت کنید. جالب است بدانید که دریافت وام و تسهیلات ازدواج علاوه بر ساکنین داخل ایران، برای ایرانیانی که در دیگر کشورها زندگی می‌کنند هم قابل انجام است. به عبارتی افراد دارای تابعیت ایران که شهروند دیگر کشورها هستند هم این امکان را دارند که وام ازدواج خود را از طرق ثبت درخواست در سافرت دریافت کنند.

آیا دریافت چندباره وام ازدواج امکان‌پذیر است؟

  یکی از سوالات رایج در مورد وام ازدواج و دریافت آن، امکان دریافت این تسهیلات به صورت چند باره است. بر اساس دستورالعمل بانک مرکزی تمام متقاضیان دریافت وام ازدواج که برای نخستین بار جهت دریافت این وام اقدام می‌کنند، صرف نظر از سن، قادر به دریافت این وام هستند، اگر ازدواج آنها به صورت رسمی ثبت شده باشد. به عبارت دیگر، وام ازدواج تنها یک بار داده می‌شود. در واقع اگر سابقه ازدواج و عقد رسمی داشته باشید و وام ازدواج را پیش‌تر دریافت کرده باشید، امکان دریافت مجدد این وام برای شما وجود ندارد.

مدارک لازم اخذ وام ازدواج

جهت ثبت نام برای دریافت وام ازدواج باید مدارک خود را آماده کنید. مدارک اولیه برای انجام ثبت نام در سامانه وام ازدواج شامل اطلاعات و مشخصاتی هستند که باید در فیلدهای سامانه ثبت کنید. به عبارت دیگر تا زمانی که وام ازدواج شما در مرحله ثبت نام سامانه قرار دارد نیازی به ارائه مدارک فیزیکی نیست و صرفاً داشتن اطلاعاتی مانند تاریخ تولد، تاریخ دقیق ثبت ازدواج، آدرس و کد پستی کفایت می‌کند.

پس از تایید درخواست در سامانه باید همراه با مدارک خود به بانک بروید و در این مرحله است که مدارکی مانند اصل سند ازدواج، اصل کارت ملی زوجین، اصل کارت ملی ضامن شناسنامه‌های زوج و ضامن، مدارک مربوط به آدرس پستی و کد رهگیری دریافتی از سامانه را شامل می‌شوند.

ضامن جهت دریافت وام ازدواج باید چه شرایطی داشته باشد؟

جهت دریافت وام ازدواج باید افرادی را به عنوان ضامن خود معرفی کرد. ضامن دریافت وام به کسی گفته می‌شود که بازپرداخت اقساط وام بعد از صدور را تضمین کند. به عبارت دیگر بعد از اینکه وام ازدواج برای متقاضیان صادر شد، باید اقساط آن را به طور منظم پرداخت کنند و در صورتی که در این کار ناموفق باشند، اقساط از ضامن آن‌ها گرفته می‌شود. البته هر کسی نمی‌تواند ضامن وام ازدواج باشد و بانک مرکزی در این مورد شرایطی را برای ضامنین مشخص کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به داشتن حقوق ثابت اشاره کرد. البته افرادی که شغل آزاد دارند هم به شرط ارائه فیش‌های بانکی مربوط به گردش حساب و چک بانکی معتبر و در گردش، این امکان را دارند که به عنوان ضامن وام ازدواج معرفی شده و بازپرداخت وام زوج را ضمانت کنند. البته در همان تاخیر اول، مبلغی از ضامن کسر نمی‌شود و کسر مبلغ زمانی انجام می‌شود که بانک چند باری به متقاضی اعلام کرده باشد اما ترتیب وضعیتی داده نشده باشد.

مراحل ثبت‌نام در سامانه وام ازدواج

برای دریافت وام ازدواج باید از طریق سامانه وام ازدواج اقدام کرد و جهت انجام این کار هم باید مراحل ثبت‌نام را قدم به قدم طی کرد و در نهایت پس از ثبت درخواست، امکان دریافت وام برای متقاضیان وجود خواهد داشت. مراحل ثبت‌نام اخذ وام ازدواج در این سامانه به شرح زیر هستند:

ورود به سایت و ثبت اطلاعات

در اولین مرحله برای دریافت وام ازدواج باید به سامانه مربوطه وارد شد. آدرس اینترنتی مشخص شده از سمت بانک مرکزی برای ثبت درخواست و اطلاعات اولیه ve.cbi.ir است. بعد از مراجعه به این آدرس ابتدا باید ثبت‌نام اولیه را انجام دهید و فرم‌های مربوطه را پر کنید. هر کدام از زوجین باید فرم مربوط به خود را به صورت جداگانه پر کنند.

در این فرم‌ها اطلاعاتی مانند کد ملی، تاریخ تولد به طور دقیق، تاریخ ازدواج به طور دقیق، شماره تماس هر کدام از زوجین و آدرس محل سکونت را باید قید کرد. همچنین اگر از اتباع ایرانی هستید یا اقلیت دینی دارید هم باید اطلاعات مربوط به آن را تکمیل کنید. در صحت اطلاعات وارد شده دقت کنید، به خصوص در مورد آدرس و کد پستی اگر اطلاعات شما با اطلاعات ارائه شده به بانک مغایرت داشته باشد، امکان اخذ وام را نخواهید داشت.

دریافت کد رهگیری

در صورتی که تمام اطلاعات لازم در فرم‌ها را به طور دقیق و صحیح وارد کرده باشید، سامانه وام ازدواج یک کد ۱۰ رقمی به شما ارائه می‌کند. این کد ۱۰ رقمی هم در رسید و نتیجه ثبت‌نام وجود داشته و هم به شماره تلفن همراه وارد شده در زمان ثبت‌نام ارسال می‌شود تا از طریق آن وضعیت درخواست وام خود را پیگیری کرد. این کد همچنین در زمان مراجعه حضوری به بانک توسط شعبه دریافت می‌شود تا صحت اطلاعات وارد شده را بررسی کند، در نتیجه در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و به هیچ عنوان آن را فراموش نکنید.

پیگیری وام ازدواج

بعد از  دریافت کد رهگیری با کمک آن و از طریق بخش مشاهده آخرین و ضعیت ثبت‌نام در ve.cbi.ir باید وضعیت وام خود را پیگیری کنید. در این مرحله وضعیت وام به شما اعلام می‌شود و در صورتی که نوبت حضور شما به بانک مشخص شده باشد، تاریخ در این بخش قید می‌شود. تا قبل از تغییر وضعیت در این قسمت از سامانه و مشخص شدن زمان مراجعه حضوری، از رفتن به بانک و ایجاد ازدحام و شلوغی خودداری کنید.

مراحل اخذ وام بعد از ثبت در سامانه وام ازدواج

تا زمانی که وضعیت شما در بخش رهگیری تغییری نکرده باشد، تنها راه پیگیری سامانه‌ای است که پیش‌تر معرفی کردیم. زمانی که وضعیت شما به تایید شده یا مراجعه حضوری تغییر کند باید همراه با همسر و ضامن خود و با در دست داشتن مدارک به بانک مراجعه کنید. در این مرحله بانک ابتدا مدارک هویتی شما را بررسی می‌کند و بعد از تایید آن‌ها و تایید مدارک مربوط به ازدواج، ضمانت‌ لازم شامل فیش حقوقی و تاییدیه ضمانت را از ضامن دریافت می‌کند. یک نسخه از مدارک شما در بانک باقی می‌مانند و اصل مدارک به شما بازگردانده می‌شوند.

بعد از مرحله ثبت در سامانه وام ازدواج و مراجعه حضوری و زمانی که ثبت‌نام خود را در بانک نیز تکمیل کرده و مدارک مورد نیاز را به آن ارائه کردید، باید تا زمان واریز وام منتظر بمانید. زمان واریز وام ازدواج به موضوعات مختلفی بستگی دارد که مهم‌ترین آن، تعداد افرادی هستند که در نوبت دریافت این وام قرار دارند. اگر نفرات زیادی در صف دریافت وام ازدواج باشند، دریافت وام برای شما زمان بیشتری خواهد برد. در این مرحله هم بهتر است از مراجعه حضوری به بانک برای پیگیری خودداری کنید زیرا واریز وام ازدواج به عهده بانک مرکزی است و شعبات بانکی تنها انتقال مبلغ به حساب مشتری را انجام می‌دهند.

مدت تنفس در وام ازدواج

یکی از اصطلاحاتی که بعد از ثبت‌نام برای اخذ وام ازدواج به آن برمی‌خورید، مدت تنفس در وام ازدواج است. اگر سابقه دریافت وام داشته باشید، احتمالا با این اصطلاح آشنایی دارید اما در صورتی که وام ازدواج، اولین وام دریافتی شما باشد، بد نیست که با معنا و مفهوم این اصطلاحات هم آشنا باشید. مدت تنفس در وام ازدواج به مدت زمان پرداخت اقساط گفته می‌شود. بازپرداخت تسهیلات ازدواج ۱۲۰ ماهه است و سررسید اولین قسط ۱ ماه از پرداخت مبلغ وام به زوجین است. به عبارت دیگر زوجین تا یک ماه پس از اخذ وام مدت تنفس دارند تا اقساط خود را آماده کرده و در تاریخ مشخص به حساب واریز کنند. برداشت اقساط از حساب متقاضی به صورت خودکار و اتومات انجام می‌شود و تنها باید حساب خود را در موعد مقرر پر کنید.

سامانه وام ازدواج برای کدام بانک‌ها فعال است؟

سامانه وام ازدواج یا ve.cbi.ir یک سامانه عمومی و مربوط به بانک مرکزی است و به هیچ بانک خاصی تعلق ندارد. به عبارت دیگر زوجین در ابتدا باید درخواست خود را برای بانک مرکزی صادر کنند و بررسی‌های اولیه توسط بانک مرکزی انجام می‌شود. شعب بانکی و بانک‌های اختصاصی تنها ارائه دهنده وام هستند و زوجین این امکان را دارند که بر اساس حساب‌های قدیمی خود یا نوع بانک در دسترس، بانکی مشخص را برای دریافت وام ازدواج خود انتخاب کنند.

به عبارت دیگر اگر در شهری زندگی می‌کنید که شعب بانک ملت در آن بیشتر از بانک تجارت است، بهتر است هنگام درخواست یکی از شعب نزدیک بانک ملت را برای دریافت وام ثبت کنید تا در صورت نیاز به مراجعه حضوری مشکلی در رفت و آمد به بانک نداشته باشید. در این جا ذکر یک نکته هم الزامی است که نوع بانک و شعبه تعیین شده در زمان ثبت‌نام در سامانه هیچ ارتباطی با مبلغ دریافتی ندارد. همان‌طور که گفته شد مبلغ وام از سمت بانک مرکزی تامین می‌شود و قوانینی دارد. میزان مبلغ وام ازدواج بر اساس سن زوج تعیین می‌شود. در صورتی که مرد زیر ۲۵ سال و زن زیر ۲۳ سال سن داشته باشد، مبلغ وام برای هر نفر ۲۲۰ میلیون تومان خواهد بود اما زوجینی که سنین بالاتری دارند، نهایتا ۱۸۰ میلیون تومان دریافت می‌کنند.

مطالب مرتبط :

وام ازدواج دوم امکان پذیر هست؟

ثبت نام فوری وام ازدواج