تفاوت های فرهنگی در ازدواج

تفاوت های فرهنگی در ازدواج

تفاوت های فرهنگی در ازدواج

ازدواج در واقع به معنی تجربه خیلی از اتفاقات جدید است و در این میان تفاوت های فرهنگی در ازدواج ، منطقه یا حتی مذهب متفاوت سبب ایجاد اتفاقات جدیدتری خواهد بود که برای هیچکدام از طرفین قابل پیش‌بینی نیستند.

در ابتدا تفاوت های فرهنگی در ازدواج شاید هیجان انگیز باشد، چرا که چیزهای زیادی هستند که می‌توانید تجربه کنید اما همین موارد جدید و هیجان‌انگیز گاهی باعث سوتفاهم یا گاها سرخوردگی می‌شود؛ قبل از این‌که تصمیم بگیرید با فردی متفاوت از فرهنگ خود ازدواج کنید باید به بعضی موارد توجه کنید؛ البته قصد نداریم در این مطلب شما را از ازدواج‌های به این شکل منصرف کنیم و این موضوع بستگی به خود شخص و انتخاب او دارد؛ اما هر کسی حتی قبل از شروع به ساخت ساختمانی جدید بهتر است اطلاعاتی در مورد بعضی چیزها داشته باشد.

دوران نامزدی شاید زمان مناسبی برای شناخت طرفین باشد، اما قطعا در این دوران شما متوجه تفاوت‌های مختلف ما بین خودتان نخواهید شد. تفاوت‌ها در دوران نامزدی جذاب و شگفت‌انگیز بوده و در موقعیتی متفاوت زمانی که تحت فشار هستید می‌تواند به شکل دیگری سبب نزاع و مشاجره بین زوجین شود.

خانواده خود را توجیه کنید

مطمئنا در اولین مرحله خانواده شما نمی‌تواند این موضوع را درک کند که چرا شما با فردی با فرهنگی کاملا متفاوت ازدواج خواهید کرد و به راحتی آن فرد را به جمع خانواده اضافه نخواهد کرد؛ اولین کاری که باید انجام دهید این است؛ تنها در این مورد با آن‌ها صحبت کنید و انتظار نداشته باشید در اولین جلسه آن‌ها را متقاعد به پذیرش این موضوع کنید بلکه به آن‌ها زمان دهید چراکه تجربه ثابت کرده است، والدین بعد از مدتی با شناخت بیشتر طرفین متقاعد خواهند شد.

درک یک فرهنگ جدید

در برابر هر فرهنگ جدیدی حتی اگر تصور کنید تمام موارد را مطالعه یا جستجو کرده‌اید مطمئن باشید چیزهای زیادی هستند که هنوز در مورد آن‌ها نمی‌دانید؛ پس یاد بگیرید که بین فرهنگ‌ها حرکت کنید و این واقعیت را تشخیص دهید که همیشه چیزهایی وجود دارد که فراتر از درک شماست.

صحبت به زبانی متفاوت

اگر تصور می‌کنید زبان مشترک دومی بین شما و همسرتان در طول زندگی مشترک می‌تواند از سو تفاهمات جلوگیری کند؛ متاسفانه باید گفت این تمام شدن همه ماجرا نیست. فرزندان شما در کنار سه زبان متفاوت بزرگ خواهند شد و انتخاب هر زبان برای صحبت کردن در منزل چالش بزرگی را به همراه خواهد داشت.

به جای صحبت به زبان مشترک سوم بهترین راه یاد گرفتن یکی از زبان‌های والدین است؛ چرا که باعث نزدیکی دو فرد می‌شود. از یاد گرفتن یک زبان جدید لذت ببرید این باعث درک بیشتر همسر شما خواهد شد و فرزندانتان نیز از سردرگمی نجات پیدا خواهند کرد.

همین امروز همه چیز را از کلمات و اصطلاحات ساده و کوچک شروع کنید.

اختلافات مذهبی مهم‌ترین مشکل تفاوت های فرهنگی در ازدواج

یکی از حساس‌ترین تفاوت های فرهنگی در ازدواج دین و یا مذهب است. شما قبل از هر چیز باید به این موضوع فکر کنید که چقدر به خانواده خود نزدیک هستید یا تصور می‌کنید فردی کاملا مستقل هستید؛ امکان پذیرش فردی با دین متفاوت از طرف خانواده گاها غیر ممکن می‌باشد. جدا از خانواده، شما در بین اجتماعی از دوستان و اطرافیان زندگی می‌کنید؛ بنابراین باید این نکته را مد نظر داشته باشید که تا چه اندازه‌ای قادر به تحمل انتقادها و واکنش‌های منفی اطرافیان خود خواهید بود؟!

همه ما نسبت به دین و فرهنگی که با آن بزرگ شده‌ایم، باورها و اعتقاداتی داریم که همواره همراه ما خواهند بود. آیا تصور می‌کنید شریک زندگی شما با باورهای متفاوت قادر به درک و پذیرش این تفاوت‌ها خواهند بود اگر تصور کنیم که این جنبه تا زمانی که زن و شوهر تصمیم به داشتن فرزند نداشته باشند سبب ایجاد هیچ اختلافی به شکلی مستقیم نباشد اما بعد از به دنیا آمدن فرزند شما اختلاف در نوع نگرش و انتخاب یکی از مذاهب و نحوه برخورد با مسائل دینی کاملا متفاوت خواهد بود؛ آیا فرزندان شما آزادانه قادر به انتخاب یکی از ادیان به عنوان دین خود می‌باشند؟! مطمئنا در این مورد دچار تناقض‎‌های بسیاری خواهید شد.

جذب شدن به یک فرد برای ازدواج اولین مرحله است؛ سعی کنید قبل از ازدواج جهت‌گیری مذهب خود و نحوه نگرش در مورد تربیت فرزندانتان را مشخص کرده تا در مراحل بعدی تصمیم جدی‌تری بگیرید.

مراسمات مختلف

تفاوت های فرهنگی در ازدواج باعث تفاوت در برخی از مراسمات و آداب برگزاری آن‌ها می‌شود این بدان معناست که شاید بعضی مراسمات و آداب و رسوم طرف مقابل قابل درک نباشد؛ برای مثال پختن نوع خاصی از شیرینی در زمان تحویل سال که تنها برای منطقه‌ای خاص مرسوم است.

جنبه مثبت این موضوع بزرگ شدن فرزندان شما در خانواده‌ای با مراسمات متنوع و تجربه صبر و شکیبایی در برابر افراد با فرهنگی‌های مختلفی است؛ اما این موضوع را در نظر داشته باشید تنها فرهنگ‌ها را به فرزندان خود آموزش ندهید بلکه به آن‌ها بیاموزید روح تمام این جشن‌ها اتحاد بین فرهنگ‌های مختلف است.

محل زندگی متفاوت

اگر با فردی ازدواج می‌کنید که در منطقه دیگری بزرگ شده باشد؛ در این صورت باید این موضوع را در نظر بگیرید که یکی از والدین زمان‌های از هفته یا سال را در کنار خانواده خود نخواهد بود و در منطقه دیگری سپری خواهد کرد؛ بنابراین قبل از هر چیز باید از خود بپرسید آیا دوست دارید فرزندان شما یکی از والدین خود را به خوبی نشناسند و همواره او در کنار خود نداشته باشند؟

حتی باید این موضوع را در نظر بگیرید که یکی از شما برای بقیه عمر تنها در منطقه خاص با فرهنگ همان منطقه دور از پدر و مادر خود زندگی خواهد کرد.

ازدواج با فرهنگی متقاوت چالش برانگیز اما جذاب و صد البته قابل آموزش  می‌باشد؛ در اینجا پس از مطرح کردن قسمتی از این اختلافات ۶ قدم جهت برطرف کردن اختلاف فرهنگی بین زوجین را مطرح می‌کنیم.

اولین قدم از حل اختلاف شناسایی، پذیرش و سازگاری با تفاوت‌هاست

گاها شاید به این موضوع فکر کرده باشید که چرا دو نفر که کاملا با هم تفاوت دارند همدیگر را برای ازدواج انتخاب می‌کنند؛ برای مثال کسی که در کارهای روزمره بسیار سریع عمل می‌کند با فردی که بسیار آرام و آهسته پیش می‌رود  و حتی در کنار هم نمی‌توانند قدم بزنند، ازدواج می‌کند؛ در واقع ما برای داشتن زندگی متفاوت و پر کردن جاهای خالی که خودمان قادر به انجامشان نیستیم گاها شریک زندگی خود را کاملا متضاد با رفتارها و فرهنگ خود انتخاب می‌کنیم. این تفاوت‌ها در ابتدا جذاب به نظر می‌رسند اما پس از مدتی این جاذبه‌ها تبدیل به دلایل نزاع بین طرفین می‌باشد؛ از شیوه بزرگ کردن فرزندان گرفته تا اداره امور مالی منزل و…

شما باید این تفاوت‌ها را بشناسید، بپذیرید و با آن‌ها تطبیق پیدا کنید و قبول کنید همسر شما هدیه‌ای از طرف خداست؛ او مکمل شماست و راه‌های را که نرفتید را با او تجربه خواهید کرد.

مرحله دوم: خودخواهی را کنار بگذارید

به نوعی ریشه تمام اختلافات به طبیعت خودخواهانه و لجبازی درونی ما باز می‌گردد. همه انسان‌ها به نوعی خودمحور هستند و در تلاش برای رسیدن به اهداف شخصی ذهن خود می‌باشند. ازدواج به طرز باور نکردنی در برابر خودخواهی و تغییر ذات درونی انسان‌ها عمل می‌کند. برای زندگی مشترک یا حتی زندگی در کنار همسایگان خود باید خودخواهی را کنار بگذارید.

در حالت کلی اگر بخواهید خودخواهی را شکست دهید باید بخشنده باشید و همه چیز را به راحتی ببخشید. فقط به دنبال منافع شخصی خود نباشید و با فروتنی به خواسته دیگران توجه کنید؛ و سعی کنید هر روز این نگرش را در خود تقویت کنید.

سومین مرحلهپیش قدم باشید

شاید بارها شنیده باشیم که تا جایی که به شما بستگی دارد با همه به صورت صلح آمیز زندگی کنید. اما هر قدر که بیشتر زندگی می‌کنیم می‌بینم این کلمات به این آسانی بدست نمی‌آیند و در اکثر مواقع انتظار داریم تا طرف مقابل در این موارد پا پیش گذاشته و زودتر عمل کند. برای داشتن زندگی آرام سعی کنید شما همیشه پیش قدم باشید.

مرحله چهارم: حل منازعه نیاز به روحیه دوستانه دارد

ازدواج بین دو نفر بیشتر شبیه پیوند دوستی عمیق بین آنهاست . دوستی که خوب می‌شنود، درک می‌کند و در تمام مشکلات همکاری  به راه‌حلی دوستانه فکر می‌کند؛ و در انجام تمام امور دوستانه برخورد می کند.

زندگی در کنار همسر نیاز به صبر، آرامش و تا حدودی زرنگی دارد. در مورد کلمات و رفتار خود و زمان بیان آن‌ها فکر کنید. آیا دوستانه هستند و به بهبود روابط شما کمک می‌کنند یا برعکس باعث انزوا طرفین خواهند شد؟! شرایط را بررسی کنید: این موضوع تنها شامل زمان بلکه مکان شما نیز می‌باشد مثلا بعد از کار و یک روز خسته کننده در مورد اختلافات بین همسر و فرزندانتان چندان مداخله نکنید؛ در این روزها سعی کنید به هیچ عنوان انتقاد نکنید.

اگر به صورت کاملا رویایی فکر کنیم باید این جملات را تکرار کنیم که من مواظب تو هستم و به خواسته‌های تو احترام میذارم و می‌خواهم که تو هم به خواسته‌های من احترام بگذاری.

مرحله پنجم: همه چیز را توضیح دهید

تصور آن‌که همسر شما با وجود تفاوت های فرهنگی در ازدواج متوجه بعضی نشانه‌ها از طرف شما و تشخیص کل ماجرا شود شاید کاملا بعید به نظر برسد؛ سعی کنید در مورد بیشتر موارد با آرامش همه چیز را توضیح دهید.

آخرین مرحله: ادغام فرهنگ‌ها

قبل از هر چیز در انجام تمام امور حتی در مورد آشپزی یا تصمیم گیری در مورد چیدمان منزل سعی کنید به تناسب و در نظر گرفتن تفاوت های فرهنگی در ازدواج اقدام کنید؛ و تنها یک طرف ماجرا را در نظرنگیرید.

در حالت کلی می‌توان گفت تفاوت های فرهنگی در ازدواج می‌تواند چالش برانگیز و باعث رشد فردی و شخصی شما شود؛ تنها کافیست با شناخت بهتر طرفین و ایجاد رابطه‌ای صمیمانه از تفاوت‌ها به عنوان تجربه‌ای جدید لذت ببرید.