آیا وام ازدواج زوجین را بی مسئولیت و تنبل می سازد؟

آیا وام ازدواج زوجین را بی مسئولیت و تنبل می سازد؟

آیا وام ازدواج زوجین را بی مسئولیت و تنبل می سازد؟

وام ازدواج در بیش از یک دهه اخیر تبدیل به یکی از ضروریات مراحل ازدواج شده است. به طوریکه اکثر زوجین در اولین اقدام پس از عقد رسمی به دنبال مراحل گرفتن این وام و پیدا کردن ضامن و … هستند. هزینه های زندگی در شرایط اقتصادی کنونی بسیار افزایش یافته است و همین موضوع برای افرادی که در شرف ازدواج هستند، مشکلاتی را به وجود آورده است. به همین دلیل خود زوجین و یا خانواده ها با ناچار از این وام ازدواج استفاده می کنند تا کمک خرجی باشد برای مراسم و تشکیل زندگی و وسایل ضروری و …

اما از آنجایی که براساس قوانین حاکم بر کشور و برخلاف سنت های قدیمی، داماد بایستی خود هزینه های زندگی را بر دوش کشیده و موضوع جهیزیه و شراکت در هزینه های عروسی و سایر موارد موضوعاتی هستند که از قدیم الایام صرفا براساس برخی عادات و سنت ها بر عهده خانواده عروس بوده است. اما امروزه نه تنها مرد به تنهایی قادر به تامین این هزینه ها نیست بلکه زن و خانواده عروس نیز تا حد زیادی مخارج را به عهده می گیرد. چنین امری می تواند تا حدی مسئولیت پذیری در مردان را تحت تاثیر قرار داده و از سوی دیگر توقعات را بالا ببرد. به همین دلیل برخی از افراد نیز معتقدند که وام ازدواج آن هم با این مبالغ بالا، باعث می گردد تا مسئولیت پذیری در زوجین تا حد زیادی کاهش یافته و آن ها هیچ تلاش مضاعفی برای تامین هزینه های این زندگی مشترک نکنند. اما از نظر شما این باور تا چه اندازه صحت دارد؟!

وام ازدواج برای تشکیل زندگی امروزی ضروری است!

آیا وام ازدواج زوجین را بی مسئولیت و تنبل می سازد؟

وام ازدواج نه تنها زوجین و جوانان در شرف زندگی مشترک را بی مسئولیت نمی سازد، بلکه برای تشکیل زندگی ضروری و الزامی است. شاید در گذشته های دور شرایط کسب و کار و اقتصاد کشور به شکلی بود که مردان جوان پیش از ازدواج می توانستند ضروریات زندگی را فراهم کرده و در مقابل خانم ها نیز به حداقل ها راضی می شدند. اما امروزه اغلب جوانان تا سنین بالایی مشغول تحصیل هستند و این موضوع فرصت کار و اشتغال در سنین پایین را از آن ها می گیرد. از سوی دیگر حتی اگر فردی بدون پشتیبانی مالی خانواده و به تنهایی شروع به فعالیت و کسب و کار کند بازهم امکان اینکه زندگی مرفه و همراه با آسایشی را برای خود، همسر و فرزندانش فراهم کند وجود نخواهد داشت. به همین دلیل می توان استنباط کرد که اختصاص یافتن وام ازدواج به جوانان نه تنها ضروری است بلکه مقدار کنونی آن با توجه به هزینه های زندگی، کم نیز می باشد.

آیا وام ازدواج برای تشکیل یک زندگی ساده اولیه کافی است؟

وام ازدواج و رقم کنونی آن در ابتدا باعث شد تا افراد با امید بیشتری به موضوع ازدواج و تشکیل زندگی بنگردند. اما شرایط اقتصادی حاکم، تورم و نوسانات قیمتی به شکلی بود که این رقم نتوانست پاسخگوی نیازهای آنان باشد. با استناد به قیمت های کنونی بازار مسکن و لوازم خانگی و … به راحتی می توان محاسباتی انجام داد که در نتیجه آن مبلغ وام ازدواج به تنهایی برای تشکیل یک زندگی ساده و ابتدایی کافی نباشد. خرید مسکن تبدیل به آرزویی دیرینه شده است اما حتی برای تامین هزینه رهن و اجاره یک خانه کوچک نیز مبالغ زیادی نیاز می باشد. از سوی دیگر قیمت ها در بازار لوازم خانگی به شکلی نوسان داشته است که شاید خانواده عروس با وام سی میلیونی خود قادر باشند سه تا چهار مورد از لوازم اصلی مانند یخچال فریزر و اجاق گاز و … را تهیه نمایند. بنابراین این مبلغ به تنهایی پاسخگوی یک ازدواج ساده نیست اما مطمئنا بی تاثیر هم نخواهد بود. شرایطی را در نظر بگیرید که مبلغ شصت میلیون تومان برای یک زوج در شرف ازدواج وجود نداشت. طبیعی است که در این حالت موضوع خیلی پیچیده تر و دشوارتر نیز می شد. در نتیجه نمی توان گفت این مبلغ به هیچ عنوان گره گشا نیست. بلکه می توان با کمک و حمایت خانواده ها، کاستن از توقعات، کار و فعالیت و تلاش بیشتر از وام ازدواج نیز به عنوان یک نیروی کمکی استفاده کرد. علاوه بر این درصد پایین بازپرداخت وام ازدواج نیز امری قابل تقدیر است. چرا که جوانان در ابتدای راه مطمئنا قادر به بازپرداخت مبالغ بالاتر نخواهند بود.

آیا وام ازدواج زوجین را بی مسئولیت و تنبل می سازد؟

آیا هر یک از زوجین می توانند از حق امتیاز وام ازدواج خود به نفع دیگری بگذرند؟

وام ازدواج به هر دو طرف ازدواج به یک میزان تعلق می گیرد. اما گاهی اوقات شاهد اختلافات طبقاتی میان خانواده عروس و داماد هستیم. در چنین شرایطی که یکی از طرفین قادر نیست هزینه هایی که بر عهده اوست را تامین کند، طرف دیگر می تواند در صورت دلخواه این وام ازدواج را به همسر خود بدهد. البته این بدین معنا نیست که وام ازدواج هر دو شخص به نام یکی از آن ها ثبت می شود. فردی که وام را به دیگری می دهد بایستی تمامی مراحل اخذ وام ازدواج را به نام خود ثبت کرده و پس از دریافت مبلغ آن را به همسر یا خانواده خود بدهد. در واقع این موضوع کاملا توافقی بوده و به خود زوجین بستگی دارد.

آیا وام ازدواج زوجین را بی مسئولیت و تنبل می سازد؟